Tuesday, February 28, 2012

Nadir bumi: Permintaan meningkat China boleh eksport dua kali ganda

27 feb (Bloomberg) - China, pembekal terbesar bahan nadir bumi, mungkin hampir dua kali ganda eksport tahun ini dan memenuhi kuota yang ditetapkan oleh kerajaan seperti harga yang lebih rendah merangsang permintaan.

Eksport China adalah 49 peratus daripada kuota kerajaan Diperuntukkan dalam tempoh 11 bulan pertama tahun lepas kerana kelembapan ekonomi global kelesuan permintaan, Kementerian Perdagangan berkata dalam satu kenyataan pada 27 Dis. Luar negara jualan kuota mungkin hampir-hampir tidak berubah tahun ini pada 31.130 tan metrik, berdasarkan pengiraan Bloomberg.

"Kuota eksport boleh dipenuhi tahun ini kerana permintaan luar negara pulih," Wang Caifeng, bekas seorang pegawai yang menyelia industri yang jarang-bumi dengan Kementerian Industri dan Teknologi Maklumat, berkata dalam satu temu bual di Beijing. "Harga tinggi tahun lepas telah menghalang pembelian dan membawa kepada kehabisan inventori. Penyeludupan juga menghalang eksport melalui saluran tidak sah. "

Harga jarang-bumi-bumi telah jatuh sejak suku ketiga sebagai pengguna, termasuk pembuat kereta elektrik dan turbin angin, mengurangkan penggunaan. Harga purata lantanum oksida, nadir bumi yang digunakan di dalam bateri yang boleh dicas semula dan pemangkin penapisan, adalah 129.167 yuan ($ 20,500) satu tan pada suku keempat, 15 peratus kurang berbanding pada suku ketiga, mengikut data dari Shanghai Steelhome Maklumat.

Saham jarang-Bumi Fall

Molycorp Inc., Pemilik deposit jarang-bumi terbesar di luar China, turun 3.1 peratus untuk ditutup pada $ 25,99 di New York. Lynas Corp, pemaju penapisan jarang-bumi-bumi yang terbesar di dunia, jatuh 4.7 peratus kepada A $ 1,23 di Sydney.

China menghasilkan sekurang-kurangnya 90 peratus daripada bumi-bumi yang jarang berlaku di dunia, yang digunakan dalam bilah helikopter Boeing Co dan Toyota Motor Corp hibrid kereta. Negara telah dibendung output dan eksport bahan nadir bumi sejak 2009, apabila kuota telah ditetapkan pada 50.145 tan, untuk memelihara sumber perlombongan dan melindungi alam sekitar.

Menghentikan eksport meningkatkan harga dan mencetuskan kebimbangan di kalangan pengguna di luar negara mengenai akses kepada bekalan. China menghentikan beberapa lombong tahun lepas untuk membendung lebihan kapasiti, potong perlombongan haram dan meningkatkan standard alam sekitar.

Kerajaan China yang diperuntukkan 10.546 tan kuota eksport pusingan pertama kepada sembilan syarikat, termasuk China Minmetals Corp dan Sinosteel Corp, yang memenuhi piawaian perlindungan alam sekitar kerajaan, kata kementerian itu.

Eksport Lesen

Sebanyak 14.358 tan boleh diberikan kepada 17 syarikat lain, termasuk Baotou Besi & Keluli Group, pengeluar terbesar di China, yang tidak pernah diberikan lesen eksport bagi tahun ini, katanya. Baotou adalah salah satu daripada 21 pelebur menunggu untuk kelulusan, katanya.

", Baotou akan mampu untuk mendapatkan lesen untuk menyambung semula eksport tahun ini," kata Wang. "Ia hanya menunggu masa kerana ia mengambil masa bagi kerajaan untuk mengkaji semula peningkatan alam sekitar syarikat."

Mongolia Baotou Steel langka-Bumi Hi-Tech Co, unit yang jarang-bumi Baotou Besi & Keluli Group, masih belum menerima kelulusan untuk meneruskan eksport, kata seorang jurucakap syarikat, yang enggan dikenali kerana dasar syarikat, hari ini oleh telefon tanpa memberikan apa-apa maklumat lanjut.

Baotou Steel Rare Earth menokok 2.6 peratus kepada 51,50 yuan hari ini di Shanghai, menewaskan keuntungan 0.4 peratus dalam Indeks Komposit penanda aras Shanghai.

China adalah menggalakkan syarikat untuk membangunkan lombong jarang-bumi di luar negara untuk membantu meringankan tekanan ke atas pengeluar domestik, kata Wang. China mempunyai kepakaran teknikal dan sumber manusia yang diperlukan oleh syarikat luar negara dalam pembangunan dan pemprosesan lombong, katanya.

Membeli Galian

Australia Lynas dan Greenwood Village, Colorado berasaskan Molycorp. harus bekerjasama dengan China, termasuk membenarkan kumpulan Cina untuk membeli kepentingan di lombong mereka, kata Wang, siapa yang diselia industri selama lebih daripada 30 tahun.

Australia menyekat tawaran China pada tahun 2009 untuk mendapatkan kawalan deposit terkaya di dunia jarang-bumi pada kebimbangan ia akan mengancam bekalan kepada pembeli bukan Cina. Milik negara China Bukan Ferus Metal Mining (Group) Co Mei 2009 yang ditawarkan A $ 252 juta ($ 271 juta) untuk kepentingan 51.6 peratus dalam Lynas Corp, yang memerlukan tunai untuk meneruskan pembangunan lombong Mount Weld jarang-bumi dalam Australia Barat.

"Ia adalah satu kehilangan ke Australia, tidak ke China." Wang berkata, "Mereka seharusnya lebih berfikiran terbuka."

Kuota eksport tahun penuh untuk nadir bumi China tahun ini dijangka kira-kira 31130 tan, menurut kepada Bloomberg News pengiraan berdasarkan angka kuota pusingan pertama yang diberikan oleh kementerian perdagangan pada Disember 27. Kuota adalah 30.184 tan pada tahun 2011 dan 30258 tan pada tahun 2010.

Wang ini membantu membentuk persatuan jarang-bumi di China, yang dijangka bermula pada suku kedua dan akan dibiayai oleh syarikat-syarikat industri, katanya. Persatuan itu akan membantu kerajaan merancang dan merangka kaedah-kaedah bagi industri, katanya.

- Helen Yuan, dengan bantuan dari Sonja Elmquist di New York. Editor: Jasmina Kelemen, Steven Frank

No comments:

Post a Comment