Friday, June 18, 2010

Temerloh United wadah curah pendapat







PERTEMUAN rakan-rakan Facebook Temerloh United (TU) pada petang Ahad 13 Jun lalu, terbukti laman sosial boleh mengeratkan lagi hubungan sesama insan, selain dapat menemukan kembali rakan-rakan yang telah lama menghilang, dalam ertikata lain terpisah.

Walaupun TU baru saja diwujudkan kira-kira sebulan lalu, namun sambutannya amat menggalakkan. Ahlinya kini mencecah lebih 1200 dan mereka tidak semua menetap di Temerloh. Sebaliknya seluruh pelusuk negara, kebanyakannya di Kuala Lumpur.

Pada saya, inilah wadah untuk warga Temerloh mencurah pendapat atau komen melalui ruang yang disediakan. Namun, pihak yang mengendali laman tersebut haruslah sentiasa memantau sekiranya terdapat komen-komen sensetif, berbaur politik, lucah atau apa saja yang boleh menyingung perasaan orang lain.

Setakat ini semua rakan-rakan TU masih lagi melontar pandangan ataupun komen-komen yang tidak melampau batas. Mereka juga tidak mengkritik kerajaan mahupun parti-parti politik sama ada UMNO, PAS, PKR dan lain-lain. Komen-komen sihat begitu seharusnya dikekalkan, jangan setelah keadaan tidak dapat dikawal barulah tindakan dibuat.

Cuma saya lebih suka sekiranya semua rakan-rakan TU tidak berselindung di sebalik image tertentu. Pada saya, ada baiknya meletakan image wajah sendiri daripada meletak image tertentu sebagai pengenalan diri.

Ini kerana, dengan meletakan image diri sendiri, kita dapat mengenali rakan-rakan dengan lebih rapat. Walaupun tidak pernah berjumpa, sekurang-kurang bila memaparkan wajah sebenar boleh dijadikan panduan sekiranya bertemu dalam majlis-majlis tertentu seperti menghadiri majlis perkahwinan anak rakan dan sebagainya.

Berbanding jika meletak image tertentu, sekiranya tersenggol bahu di jalanan pun mungkin boleh tercetus kemarahan. Lebih menyedihkan sekiranya mendapat musibah seperti berlaku kemalangan jalan raya. Kalau kenal, hasrat hendak membantu lebih kuat daripada tidak kenal. Contohnya, kita telah berhenti kenderaan dan pergi ke tempat kejadian, dek tidak kenal mangsa kemalangan, berkemungkinan kita biarkan orang lain membantu mangsa.

Sebab itulah saya menyarankan rakan-rakan FB terutama di TU tidak perlu takut meletakan image sebenar daripada menggunakan bukan nama sebenar. Banyak manfaat daripada meletak image seperti putik nangka, kepala harimau dan sebagainya. Dalam kata lain, berselindung di sebalik image tertentu tidak mendatangkan sebarang faedah melainkan bimbang atas faktor peribadi seperti berhutang dengan ah long, masalah kad kredit dan sebagainya.

Pengalaman saya meletak image ‘kepala burung unta’ lebih sebulan, rakan lama saya yang berada di Sabah tidak berani ‘add’, apatah lagi saya berselindung disebalik nama DIMAH NAMSO. Berbeza setelah saya meletak wajah sebenar, barulah rakan saya itu berani meng’add’kan saya. Padahal katanya, beberapa kali dia melihat image ‘kepala burung unta’ itu terpampang di skrin komputernya, tetapi ragu-ragu hendak menambah sebagai rakan.

Berbeza menggunakan nama samaran. Saya sendiri lebih lima nama samaran ketika terlibat secara langsung dengan media cetak @ bidang kewartawanan beberapa tahun lalu. Bila menulis politik, ada nama tertentu, menulis sukan, agama, puisi, cerpen dan lain-lain saya pasti berselindung di sebalik nama. Namun nama-nama tersebut, ramai di kalangan pembaca tahu siapa orangnya. Nama UTUH WIJAYA, yang saya gunakan pada blog ini juga merupakan antara nama yang pernah saya gunakan dalam penulisan saya sebelum ini.

Berselindung di sebalik nama sudah menjadi lumrah di kalangan penulis. Contohnya, allahyarham PAK SAKO lebih dikenali dengan nama itu daripada nama sebenar beliau Ishak Haji Mohamed. Begitu juga dengan KRIS MAS, TONGKAT WAREN, SUTUNG UMAR RS dan lain-lain tenggelam nama sebenar mereka. Cikgu Aminudin Mansor yang masih aktif menulis (antara kolumis Sinar Harian), juga lebih gemar berselindung di sebalik nama AMI MASRA.

Berbalik dengan pertemuan pada hari tersebut, saya sendiri langsung tidak kenal setiap rakan di TU. Setelah berbual-bual, barulah tahu siapa berselindung di sebalik nama CICIT IMAM PERANG, DATO EM mahupun DATUK SAGOR ALAM. Manakala yang lainnya banyak berselindung di sebalik image tertentu yakni bukan wajah sendiri.

Apapun saya yakin, dalam masa satu atau dua bulan lagi rakan-rakan TU akan mencecah lebih 2,000 ahli. Pertemuan yang dijangka lepas raya puasa nanti, diharap menjadi kenyataan dan sekurang-kurangnya 80 peratus ‘rodong’ dapat membawa keluarga masing-masing.

1 comment: